Garanti på varor blir ofta vilseledande för konsumenten

Reklamera istället för att använda garanti

-Tyvärr, din garanti har gått ut.
Detta är en mening många konsumenter som vänt sig till sin säljare får höra när de klagar på ett fel i en vara som köptes för cirka ett eller två år sedan.
Att varor säljs med garanti är ofta något som företag gärna är tydliga med i sin försäljning och de är lika tydliga med att informera kunden om garantin har löpt ut, om så är fallet.

Men vad de ofta ”glömmer” att informera sina privatkunder om är den lagstiftade reklamationsrätten som ger kunden rätt att reklamera ursprungliga fel i 3 år från köpet.
Tyvärr känner inte många konsumenter till detta eller så tänker de inte på det när de får höra att garantin inte längre gäller.

§23, tredje stycket, Konsumentköplagen: Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.

Reklamationsrätten gäller alltså i tre år om felet är ursprungligt. Stycket ”..om inte annat följer av en garanti…” innebära att rätten att åberopa ursprungligt fel kan förlängas men aldrig förkortas med hjälp av en garanti. Det är konsumentens rättighet och bör därför läggas på minnet av konsumenten själv.

Glöm gärna begreppet ”garanti” men glöm aldrig din reklamationsrätt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *