REA är egentligen rätt så dyrt för konsumenter

Rea är inte alltid så billigt
Rea är inte alltid så billigt

Enligt en stor prisjämförelsesajt så är det billigare att handla hemelektronik nu i februari än under mellandagsrean. 1,7% billigare i snitt kostar varorna nu jämfört med under mellandagsrean när de allra flesta tror att priserna är på årslägsta.

Det i Sverige relativt nya fenomenet Black Friday, den 27 november 2015, är ännu dyrare jämfört med nuvarande priser. 6,1% skiljer sig priserna i snitt vid denna jämförelse.
Varför talar vi då aldrig om februari-rean?
Kan det vara så att branschen gärna vill låta konsumenter tro att det är som billigast när det är REA med stora röda skyltar och köphetsen är som störst och inte när det är rea i februari?
Ja, sannolikt är det så.

Klädbranschen å sin sida har enats om att inte ha rea så ofta som tidigare och Konsumentverket tycker detta är positivt vilket kan förefalla vara märkligt.
I själva verket är det så att klädbranschen haft rea så ofta och lurat sina kunder så många gånger genom att påstå att de har rea men i själva verket inte alls haft det att Konsumentverket tycker det är bra att branschen nu säger att de ska sluta lura konsumenter.
Det vore såklart önskvärt men vågar vi konsumenter lita på att det stämmer? Och luktar det inte lite kartellbildning att enas om att inte ha rea så ofta?

Vad som krävs för att få kalla det rea:

Varorna på rea måste ingå i det ordinarie sortimentet för butiken. Att ta in tillfälliga partier av varor och rea ut dessa är inte tillåtet då konsumenten måste kunna jämföra det ordinarie priset mot reapriset.

Butiken får inte höja priset innan rean för att sedan sänka det igen och kalla det rea.

En produkt på rea ska finnas i så många exemplar att det räcker under kampanjperioden.

Priserna ska vara rejält nedsatta.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *