Konsumentverket tar nu i med hårdhandskarna

Konsumentverket agerar mot oseriös telefonförsäljning
Konsumentverket agerar kraftigare emot oseriös telefonförsäljning

Nyligen började Konsumentverket med en så kallad Varningslista där de listar de värsta företagen som svenska konsumenter bör akta sig för. Tillsammans med Råd och Röns Svarta lista så har konsumenter en hyfsad chans att kontrollera om företag de tänker ingå avtal med är oseriösa.
Det gäller dock att se till att man gör sin research innan man ingår avtalet och inte bara använder listorna för att efteråt konstatera att man blivit lurad.

Med på listan finns två nykomlingar, Svenska Telebolaget och Svenska Elbolaget. Det är i stort sett samma företag, när jag har bett Svenska Telebolaget om ljudfiler så har de skickats till mig från Svenska Elbolaget, så att det rör sig om samma personer bakom de bägge företagen är förefaller uppenbart. Att ljudfilerna sen inte gått att lyssna på är en annan femma men inget som förvånar.

Konsumentverket har mottagit många anmälningar mot de båda företagen på kort tid och när liknande situationer har uppstått tidigare har åtminstone jag känt att myndigheten inte gör tillräckligt mycket tillräckligt snabbt. Det tar för lång tid att få stopp på företagen som bara är ute efter att lura så många kunder på pengar som de bara kan innan det blir för hett om öronen och de går i konkurs eller bara lägger ner sin verksamhet. Men inte förrän de länsat företaget på alla dess tillgångar såklart.
Detta har Konsumentverket nu insett och har därför valt en annan metod.

Via Tingsrätten har Konsumentverket snabbt ansökt om kvarstad, alltså att företagens tillgångar fryses på deras konton och inte kan flyttas vidare. Kronofogden ser sen till att pengarna ligger där de ligger så att när Konsumentverket stämmer företagen för brott mot marknadsföringslagstiftningen, det som vanligtvis kallas för fulsälj, så kan Kronofogden utmäta tillgångarna från företagens konto om de döms till att betala böter och inte betalar dessa böter frivilligt. Tidigare har pengarna redan varit borta och företagen gått i konkurs utan att behöva betala några böter och så har de ansvariga kunna starta nya företag och börja om med att lura människor, framför allt äldre,  på pengar.

Men nu riktar sig Konsumentverket mot de ansvariga individerna såväl som mot företaget och förhoppningsvis innebär denna nya offensiv att oseriösa företag, och de ansvariga individerna, inte kan tjäna pengar lika enkelt som tidigare. Finns där inga pengar att tjäna så finns där snart inga oseriösa företag kvar.

En reaktion till “Konsumentverket tar nu i med hårdhandskarna”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *