Förbjud telefonförsäljning!

Förbjud telefonförsäljning

96% av Sveriges befolkning vill inte bli uppringda av ett företag där man inte är kund och anmälningarna mot oseriös försäljning över telefon fullkomligen väller in till de kommunala konsumentvägledarna runtom i landet och till Konsumentverket.

Att NIXa sin telefon fungerar inte som det är tänkt, de företag som ändå ringer till en spärrad telefon gör så helt ostraffat. De som respekterar spärren och inte ringer är seriösa företag vilket såklart är bra men de oseriösa företagen bryr sig inte och ett av de värsta företagen bedrev telefonförsäljning där man tog betalt för att NIXa konsumentens telefon, något som är helt gratis att göra!!

Det är inte ett alldeles nytt fenomen heller utan har varit ett välkänt problembarn för alla inblandade i många år nu. Nya lagar utreds och tuffare metoder mot fuskföretagen diskuteras men inte särskilt mycket händer.

Konsumentverket har, som jag tidigare skrivit om, tuffat till sig betydligt och sätter nu hårdare press på företagen och personerna som är ansvariga. De svarar i sin tur då med att registrera sina företag utanför Sveriges gränser och här är möjligheterna att komma åt dem kraftigt begränsad för svenska myndigheter .

Som jag ser det så finns det bara ett bra sätt att få stopp på företag, som Svenska Telebolaget och Svenska Elbolaget, som bedriver telefonförsäljning utifrån det enda syftet att lura så många människor som möjligt på pengar.

Lagstifta så att avtal som ingåtts över telefon inte blir giltiga avtal förrän företaget skickat ett kontrakt/offert/avtal till konsumenten som denne undertecknat och skickat tillbaka. I skrivelsen måste kontaktuppgifter till företaget framkomma, e-post, postadress samt telefonnummer, tillsammans med ångerblankett.
Detta tillsammans med det redan lagstiftade kravet på att förse konsumenten med tydlig information om ångerrätten för att dess ångerfrist på 14 dagar ska aktiveras tror jag skulle innebära att de oseriösa företagen får allt svårare att lura svenska konsumenter på pengar.

Om det visar sig att det inte räcker så borde nästa steg vara att förbjuda företag som finns med på Konsumentverkets varningslista att använda sig av svenska inkassobolag och Kronofogden.
Tyvärr är alltför många konsumenter av uppfattningen att ett inkassokrav eller betalningsföreläggande från ett inkassobolag eller Kronofogdemyndigheten är något man man måste betala och bara att fogden nämns gör att många hellre betalar än tvistar om kravet av rädsla för vad man, ofta felaktigt, tror sig ska hända.
För att råda bot på detta hjälper nog ingen lagstiftning utan här krävs information och utbildning, gärna från tidig ålder.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *